Idag finns det flera olika teleoperatörer på marknaden och de allra flesta av dem har ett eller flera olika abonnemang som du kan välja mellan till din telefon. Det stora utbudet gör att det kan vara svårt att välja mobilabonnemang. För att du lättare ska kunna välja mobilabonnemang är det bra att tänka igenom lite olika saker innan du börjar söka och välja abonnemang.

Mobilvanor

Det första du ska fundera över är vilka telefonvanor du har med din mobil, eller som du tror att du kommer att ha. Olika abonnemang innehåller olika tjänster och att välja det abonnemang som bäst matchar dina behov är ett enkelt sätt att spara pengar på. 

De flesta abonnemang idag kommer med fria samtal och mess inom Sverige. Det betyder att det man egentligen behöver tänka på är hur mycket man surfar. Surfen i mobilabonnemanget används till allt du gör på internet. Till exempel skrolla Instagram eller Facebook, kolla mejl eller strömma videor via Youtube. Många meddelandetjänster som messenger och WhatsApp skickar även meddelanden över internet. 

Om man främst använder sin mobil till att ringa samtal och skicka meddelanden behöver man ofta inte så mycket surf varje månad. Då kan ett mindre abonnemang med 2 till 5 GB surf räcka gott och väl. De flesta operatörer erbjuder dessa mindre abonnemang, och de har ofta en riktigt låg månadskostnad. 

Om man använder sin mobil mycket, och till exempel strömmar mycket filmer via Netflix eller videor via Youtube behöver man mer surf. Det finns abonnemang, från till exempel Hallon, som har upp till 100 GB surf i månaden. Det räcker riktigt långt. Om man inte vill ha några begränsningar överhuvudtaget finns det ett litet antal abonnemang med obegränsad surf. Telenor erbjuder till exempel detta. Att ha ett abonnemang med mycket surf kostar förstås mer, men då behöver man heller aldrig vara orolig för att surfen ska ta slut. 

Spara surf

Om man under en månad inte använder upp all sin surf erbjuder många abonnemang möjligheten till att spara surf till månader när man kanske använder mer. Mobilabonnemang som Hallon, Comviq, Telia, Vimla och Telenor erbjuder den här tjänsten i olika utsträckning. 

Mobilabonnemang med telefon

Hos vissa återförsäljare av mobilabonnemang kan man teckna ett abonnemang där telefonen ingår. Då betalar man en avgift varje månad som både täcker själva abonnemanget och avbetalningen av mobiltelefonen. 

Om man köper en mobil på det här sättet är det bra att kolla upp vad den faktiska kostnaden för telefonen blir totalt. Det kan många gånger bli betydligt dyrare än att köpa telefonen direkt. 

Jämför priser och tjänster

Det är även viktigt att jämföra olika abonnemang och priser. Det finns en rad lågprisoperatörer på marknaden som erbjuder liknande abonnemang som de klassiska och stora operatörerna. Det man kan behöva kompromissa med är kundtjänsten och supporten. Företag som Hallon och Vimla erbjuder till exempel konkurrenskraftiga priser men deras kundsupport sker bara över mejl eller chatt. Det är kanske inte ofta man behöver kontakta kundtjänsten eller supporten. Men om man känner att det är något som är viktigt, och att man allra helst gör det över telefon, bör man välja en av de större operatörerna med mer utbyggd support.