Att orientera i mobilabonnemangsdjungeln

Idag bevittnar vi en stormig utveckling när det gäller både mobiltelefoner och dess abonnemang. Det finns många olika erbjudanden på marknaden som kontinuerligt ändrar form och kostnad. Som alltid gäller det att välja något som passar ens egna preferenser. Frågorna man ska ställa sig själv när man står inför det valet är hur mycket man vill ringa och surfa på mobilen. Även om man har ett tydligt svar på den frågan kan det vara riktigt svårt att orientera sig i mobildjungeln. Vilka abonnemangtyper det finns och hur väl de passar kan du läsa om nedan.

Abonnemangstyper

Det är oftast priset som är avgörande vid vårt val av mobilabonnemang. Moderna smart phones och en stor datatrafik leder till höga räkningar oberoende av vilket abonnemang man faktiskt har. Så vill man kunna ladda ner det mesta på nätet bör man vara beredd på att betala för det. Priset är dock inte allt. Täckning och en god kundservice spelar en stor roll när du väljer operatör. I nuläget satsar marknaden på följande alternativ:

  • Abonnemang med fast kostnad: Operatörerna erbjuder i de flesta fall ett fastprisabonnemang. I det ingår många eller obegränsade samtalsminuter och SMS. Till det kommer även en viss mängd datatrafik. Fördelen är att man slipper tänka på den kostnaden och vet vad månadsbudgeten kommer att belastas med medan nackdelen är att abonnemangets prisnivå inte motsvarar ditt reella användande av de erbjudna tjänsterna.
  • Ett rörligt abonnemang passar dig som pratar och surfar mindre. Grundsumman i månaden är lägre än det fasta abonnemanget. Utöver den måste du dock betala varje samtalsminut och SMS. Vad dessa kostnader ligger på beror givetvis på den utvalda operatören.
  • De klassiska kontantkorten har utvecklats ytterligare och erbjuder även datatrafik. Logiken bakom kontantkorten är dock oförändrad. Du betalar en viss summa i förväg som inkluderar mobilsamtal, SMS och datatrafik. Självklart finns det alternativ med ett fast pris. Kontantkortet passar dig som vill avsätta en bestämd summa i förväg och försöka hålla sig till det beloppet. Tänk på att det är datatrafiken som brukar höja månadskostnaden.
  • De virtuella operatörerna står för lägre avgifter. Oftast är täckningen densamma men du har inte tillgång till någon kundtjänst. Tack vare just avsaknaden av support kan de virtuella operatörerna erbjuda lägre priser. Innan du satsar på ett sådant abonnemang ta gärna reda på just servicenivån.

Att betala för abonnemangen

I vissa lägen kan det vara svårt att betala för sitt mobilabonnemang. Har du haft en tuff månad och behöver lite extra hjälp kan du:

  • Ansöka om ett mindre lån hos din bank. Har du konto där eller har använt dig av deras tjänster tidigare kommer det inte att vara något problem för dig att få ett privatlån.
  • Tänk på att ett litet lån inte ska belastas med höga räntor och avgifter. Se till att du får förmånliga villkor.
  • Använd ditt kreditkort utan att överskrida den tillåtna maxkrediten. De flesta kreditkort har räntefria dagar som i vissa fall når till 56-60 dagar. Utnyttja gärna den räntefria perioden för att betala abonnemanget.