Abonnemangstyper

4G

Chilimobil mobilabonnemang


Fria Samtal & Sms

Ingen Bindningstid
6-obegränsad surf
från 149 kr
LÄS MER & BESTÄLL
4G

Comviq mobilabonnemang


Fria Sms & Samtal

Ingen Bindningstid
3-40 GB
från 95 kr
LÄS MER & BESTÄLL
4G

Fello mobilabonnemang

Rabatt första månaderna!

Fria Samtal & Sms

Ingen bindningstid
2-35 GB
från 95 kr
LÄS MER & BESTÄLL
4G

Halebop mobilabonnemang


Fria Samtal & Sms

Ingen bindningstid
2-40GB
från 99 kr
LÄS MER & BESTÄLL
4G

Hallon mobilabonnemang

Halva priset de tre första månaderna!

Fria Samtal, Sms

Ingen Bindningstid
4-100 GB
Från 99 kr
LÄS MER & BESTÄLL
4G

Katshing mobilabonnemang


Fria Samtal & Sms

Ingen bindningstid
Fri surf
Från 149 kr
LÄS MER & BESTÄLL
4G

Penny mobilabonnemang

Halva priset i fyra månader!

Fria Samtal & Sms

Ingen bindningstid
3-40 GB
Från 99 kr
LÄS MER & BESTÄLL
4G

Tele2 mobilabonnemang


Månadsvid

Ingen bindningstid
2 GB - obegränsat
Från 199 kr
LÄS MER & BESTÄLL
4G

Telenor mobilabonnemang


Fria Sms & Samtal

Ingen bindningstid
3-obegränsad GB
från 219 kr
LÄS MER & BESTÄLL
4G

Tre mobilabonnemang


Fria Samtal & Sms

Ingen bindingstid
5-obegränsad GB
från 99 kr
LÄS MER & BESTÄLL
4G

Vimla mobilabonnemang

Rabatt första månaderna!

Fria Sms & Samtal

Ingen Bindningstid
3-100
från 100 kr
LÄS MER & BESTÄLL

Att orientera i mobilabonnemangsdjungeln

Idag bevittnar vi en stormig utveckling när det gäller både mobiltelefoner och dess abonnemang. Det finns många olika erbjudanden på marknaden som kontinuerligt ändrar form och kostnad. Som alltid gäller det att välja något som passar ens egna preferenser. Frågorna man ska ställa sig själv när man står inför det valet är hur mycket man vill ringa och surfa på mobilen. Även om man har ett tydligt svar på den frågan kan det vara riktigt svårt att orientera sig i mobildjungeln. Vilka abonnemangstyper det finns och hur väl de passar kan du läsa om nedan.

Abonnemangstyper

Det är oftast priset som är avgörande vid vårt val av mobilabonnemang. Moderna smartphones och en stor datatrafik leder till höga räkningar oberoende av vilket abonnemang man faktiskt har. Så vill man kunna ladda ner det mesta på nätet bör man vara beredd på att betala för det. Priset är dock inte allt. Täckning och en god kundservice spelar en stor roll när du väljer operatör. I nuläget satsar marknaden på följande alternativ:

Abonnemang med fast kostnad

Operatörerna erbjuder i de flesta fall ett fastprisabonnemang. I det ingår många eller obegränsade samtalsminuter och SMS. Till det kommer även en viss mängd datatrafik. I de flesta fall är samtalen och SMS:en fria inom Sverige, vilket betyder att det man egentligen behöver ta hänsyn till är hur mycket man surfar med sin mobil varje månad. 

Fördelen med den här typen av abonnemang är att man slipper tänka på månadskostnaden. Varje månad vet man exakt hur mycket som ska betalas för mobiltelefonen. Nackdelen är att abonnemangets prisnivå inte motsvarar ditt reella användande av de erbjudna tjänsterna.

Rörligt abonnemang

Ett rörligt abonnemang passar dig som pratar och surfar mindre. Grundsumman i månaden är lägre än det fasta abonnemanget. Utöver den måste du dock betala varje samtalsminut och SMS. Vad dessa kostnader ligger på beror givetvis på den utvalda operatören.

Kontaktkort

De klassiska kontantkorten har utvecklats ytterligare och erbjuder även datatrafik. Logiken bakom kontantkorten är dock oförändrad. Du betalar en viss summa i förväg som inkluderar mobilsamtal, SMS och datatrafik. Självklart finns det alternativ med ett fast pris. Kontantkortet passar dig som vill avsätta en bestämd summa i förväg och försöka hålla dig till det beloppet. Det kan även passa bra för dig som inte ringer eller skickar meddelanden så ofta, och som heller inte surfar med sin telefon. Tänk på att det är datatrafiken som brukar dra iväg, så håll koll på den så att ditt kontantkort inte töms för fort.

Virtuella operatörer

De virtuella operatörerna står för lägre avgifter. Oftast är täckningen densamma men du har inte samma tillgång till kundtjänst som hos de större och mer etablerade operatörerna. Kundtjänst finns såklart, men man kan ofta inte ringa till den eller gå till en butik. Istället kan man chatta eller skicka e-post. För många fungerar det här precis lika bra eftersom det är sällan man faktiskt behöver hjälp från supporten. 

Tack vare den begränsade supporten kan de virtuella lågprisoperatörerna erbjuder längre priser. Då får man fråga sig själv om man tycker att det är värt det eller inte.